Kemp Modeli
Bu modelde, her geliştirme aşamasının gelişim süresince sürekli olarak değerlendirilmesi üzerinde durulmaktadır. Bu model, doğrusal değil dairesel bir modeldir ve modeldeki 9 basamak birbirinden bağımsızdır, sıralı bir şekilde ele alınmaları gerekmez
Bunlar;
Öğretim tasarımı problemlerinin belirlenmesi ve ilgili hedeflerin belirlenmesi,
Öğrenci özelliklerinin tespiti,
Öğretim hedefleriyle ilgili konu içeriğinin belirlenmesi ve görev bileşenlerinin analizi,
Öğrenciler için öğrenme hedeflerinin saptanması,
Her ünitedeki içeriğin mantıklı bir öğrenme için düzenlenmesi,
Her öğrenci için hedeflerin gerçekleşmesi için öğretim stratejilerinin tasarlanması,
Öğretimin sunumunun planlanması,
Değerlendirme araçlarının geliştirilmesi,
Öğrenme etkinliklerini destekleyici kaynakların seçimi.
Bu modeli diğer modellerden ayıran özelliği ise öğretimi öğrenci bakış açısıyla ele almasıdır. Modelde daha çok konuların analizi, öğrencilerin özellikleri, davranışlar, öğretme etkinlikleri, kaynaklar, destekleme hizmetleri ve değerlendirme üzerinde durularak tasarım etkinliklerine hareketlilik getirilmektedir
Bu model ilköğretim, ortaöğretim ve yüksek öğretimde kullanılabilir niteliktedir. Aynı zamanda hizmet içi kurslarda kullanıldığı da görülmektedir.
Morrison, Ross ve Kemp Geliştirme Modeli, genel olarak üç ana başlık altında toplanmaktadır. Burada yapılması gereken ilk etkinlik, öğrenci ihtiyaçlarının ve hazır bulunuşluk düzeylerinin belirlenmesini kapsayan genel bir değerlendirmenin yapılmasıdır.
İkinci basamakta, yoğun bir öğretim etkinliği söz konusudur. Öncelikle, öğrenme sorunları ortaya çıkarılır. Öğrenme sorunlarının öğrenci özellikleri ile ilgili olan kısmı belirlenir. Daha sonra, görev değerlendirilmesi yapılır. Değerlendirme sonuçlarına göre kazandırılacak davranışlar ortaya çıkarılır ve bu davranışlar ile ilgili konu kapsamları saptanarak öğretim yöntemleri belirlenir.
Belirlenen öğretim yönteminin nasıl uygulanacağı açıklanır. Öğrenme etkinliği gerçekleştirilirken, uygun olan eğitim teknolojileri ortaya çıkarılır ve bunlara uygun bilgi kaynakları açıklanır. En son aşamada ise, yapılan eğitim-öğretim etkinlikleri değerlendirilir. Eğer eksiklikler ya da hatalar ortaya çıkarsa, ikinci bölümden itibaren süreç tekrarlanır.
Öğretim tasarımı genel olarak çevrenin öğretim ihtiyaç ve amaçlarına göre düzenlenmesidir. Daha detaylı bir açıklama ile öğretim tasarımı, algı ve öğrenme ile ilgili ilkelerin, sistematik bir şekilde öğretim ortamlarına uygulanmasıdır. Öğretim teknolojisi ise öğrenimi oluşturmak ve insan performansını arttırmak için kaynakların ve süreçlerin oluşturulması, kullanılması ve yönetilmesini içeren bir araştırma ve pratik bir uygulama alanıdır.
Sistem, en genel tanımıyla içinde bulunduğu çevrede girişten verilen girdileri, içinde barındırdığı süreçlerden geçirerek, çıktılara çeviren ve sistem süreçlerinin amaçları ile bu çıktıların kalitesini karşılaştırarak süreçlere geri bildirim veren bir bütündür. Bir sistem 5 ana öğeden oluşur; girdiler, süreç, çıktılar, geribildirim ve çevre. Öğretim tasarımını bir sistem tasarımı olarak düşünebiliriz. Bu sistemin de öğrenci, kaynaklar ve zaman olarak girdileri ile bir öğrenme ve öğretme süreci ve akademik ürünler olarak çıktıları vardır.
Öğretim sistemleri geliştirmede, analiz ile hedef kitlenin özellikleri, öğretimle ilgili bir problem olup olmadığı, öğretime konu olan içeriğin niteliği, öğretimin yapılacağı ortamın özellikleri konularında bir analiz söz konusudur. Bu analizler sonucunda elde edilen veriler değerlendirilerek tasarım aşamasına geçilir.
Tasarım aşamasında öğretimin amaçları, hedefleri, bu hedeflere ulaşmak için gerekli içerik, materyal ve testler planlanır ve nasıl olmaları gerektiği üzerine raporlar yazılır. Geliştirme aşaması ise tasarım sırasında yapılan bütün bu planların gerçekleştirilmesi ve öğretimin bir ön örneğinin ortaya çıkarılmasıdır. Ön örneğin kullanışlılık testlerinden geçmesinden sonra üretilmesi ve kullanılacağı ortamda dağıtılarak tüm sürecin değerlendirilmesinin yapılması Öğretim Sistemleri Geliştirmenin tamamını kapsar. Öğretim Tasarımı ise bütün sistem tasarımının sadece Tasarım adımıdır.
0 yorum:
Yorum Gönder